gissa.cDenna kod är public domain. Om ni hittar fel eller vill ändra något i koden blir jag jätteglad om ni skickar dessa ändringar till jesper [at] fantasi [punkt] se.
/*
* Ett enkelt spel, gissa talet.
* Datorn slumpar ett tal mellan 0 och 99 och låter sedan användaren
* lista ut vilket tal det var genom att säga om den senaste
* gissningen var för stor eller för liten.
*/
#include<stdio.h>
#include<stdlib.h>
#include<time.h>
int main()
{
int tal;
int g;
int n = 0;
char namn[100];
/* Hämta ett slumpfrö från klockan och fixa slumptal. Talet blir
* mellan 0 och 99 eftersom rand() ger ett tal >=0 och <1, det vill
* säga inte 1.
*/
srand((unsigned int)time(NULL));
tal = (int)((rand() / (double)RAND_MAX) * 100);
printf("Ange ditt namn: ");
(void)scanf("%s", namn);
do {
printf("Ange din gissning: ");
(void)scanf("%d", &g);
n++;
if (g < tal)
printf("Nej %s, den gissningen var för liten!\n", namn);
else if (g > tal)
printf("Nej %s, den gissningen var för stor!\n", namn);
else
printf("Det var rätt!!\n");
} while (g != tal);
printf("\nBra! Du klarade det på %d gissning", n);
if (n > 1)
printf("ar");
printf(".\n");
return EXIT_SUCCESS;
}
|