Källkoder
Välj vilka språk du är intresserad av ovan. Namnen
på språken i kolumnen 'Språk' är länken
till källkoden. Du kan även filtrera med nyckelord i
källkodsfilerna.
Alla C-program nedan är skrivna i ren ANSI-C för att vara så
plattformsoberoende som möjligt. Några av dem är även
skrivna för att passera testverktyget splint utan anmärkning.
Detta gör att de på många ställen är extra
pedantiska med typkonverteringar, argument och returvärden.
Namn | Språk | Beskrivning |
---|
asc | C
| Tar ett tecken eller en ascii-kod (0-255) och skriver ut både ascii-koden och tecknet.
| bounce | Pascal
| Ett tennisspel av den äldre modellen. Skrivet för MS-DOS och Turbo Pascal 7. Källkoden är ett skrämmande exempel på spagettikod och korta variabelnamn.
| calc | C
| En enkel parser som beräknar matematiska uttryck med hjälp av algoritmen 'recursive descent'. Kan hantera + - * / och ( ).
| cc | C
| Letar upp och visar det n:te tecknet i en fil.
| eratosthenes | Ada C
| Eratosthenes såll är en gammal grekisk algoritm som hittar alla primtal upp till en given gräns.
| fakultet | C Amiga E
| Beräknar fakulteten av argumentet med och utan rekursion.
| gissa | Ada C
| Ett litet gissa talet-spel.
| hexcat | C
| Tar ett filnamn som argument och skriver ut filen i hex-format.
| list | C
| Ett paket som hanterar en länkad lista för generellt data. Innehåller bland annat exempel på pekare av alla de slag - även funktionspekare.
| menu | Amiga E
| Ett litet program för att skapa menyer under AmigaOS.
| planeter | AMOS
| Ritar ut en skalenlig bild av vårt solsystem.
| punkt | C
| Litet exempel på hantering av en datastruktur. Statisk initiering, array av strukturen, skicka referenser som argument med mera.
| quicksort | C
| Rekursiv sorteringsalgoritm.
| sgd | C
| Funktionen SGD använder Euklides algoritm för att finna den största gemensamma delaren mellan två tal.
| snooow | QBasic Amiga E
| Ett fönster med fallande snö.
| soundex | C
| Soundex-koder används när man vill hitta till exempel namn utan att stava exakt rätt.
| tictactoe | C
| Tic tac toe (tre i rad). Använder ANSI-koder för att rita ut spelplanen i ett terminalfönster.
| vinkyl | C
| Program för att beräkna hur lång tid det tar att kyla en dryck till en given temperatur.
| witness | C
| Algoritm för att avgöra om ett givet tal kan vara ett primtal.
|
|